Loď La Grace se představuje
Jméno a trocha historie
La Grace je replika brigy z 18. století. Toto jméno (které volně přeloženo znamená "Půvabná") na svých obchodních i objevných cestách kolem Evropy, Ameriky, po ostrovech Karibského moře i přes Atlantický oceán původně nesla loď Augustina Heřmana. La Grace byla vůbec nejznámější korzárská loď za raných dnů Ameriky. Každý rok vyplouvala do Karibiku a zde s guvernérovým povolením přepadala nepřátelské koráby. Pověstné je její vítězství nad dvěma španělskými barky naloženými cukrem, tabákem a vínem u pobřeží Guatemaly. Dnešní replika slouží výhradně pro výuku starého námořnického řemesla, tedy jako školní loď.
Stavba
Součastná La Grace byla spuštěna na vodu v roce 2010 v loděnici nedaleko egyptského Suezu. Její konstrukce navazuje na plány, které v roce 1768 v knize Architectura navalis mercatoria vydal švédský admirál Fredrik Henrik af Chapman. Původní plány byly nejprve digitalizovány a do konstrukce byla přidána další žebra, aby pevnost trupu odpovídala soudobým požadavkům. Podle takto upravených plánů byla v Egyptě v roce 2008 zahájena hrubá stavba trupu.
Součastně započala v České republice za pomoci mnoha dobrovolníků vznikat lodní výstroj. Šlo především o ráhna, čnělky, kladky a další nezbytné součásti potřebné k upevnění a ovládání plachet, ale vzniklo zde mimo jiné také kormidelní kolo. Tyto díly byly do egypta dopraveny v kontejneru a po dokončení stavby trupu včetně vnitřních interiérů byla v Egyptě loď vystrojena k první plavbě.
Vybavení
Přestože je La Grace zvenčí konstruována jako historická plachetnice, v podpalubí nepřepravuje uloupené zboží a její vnitřní vybavení je podobné jako na soudobých charterových plachetnicích. Zásoba pitné vody je uložena v několika nezávislých nerezových nádržích a pro manévrování v soudobých rušných přístavech je loď vybavena dieselovým motorem a moderními navigačními technologiemi.
Plachty ovšem nejsou na ozdobu, ale zajišťují pohon celé lodi. K ovládání plachet slouží mnoho kilometrů důmyslného systému lan. Tento systém vychází z praxe běžné v 18. století a umožňuje tak členům posádky zažít autentickou plavbu na historické plachetnici.
Základní technická data
Délka trupu: | 23,8m |
Délka včetně čelení čnělky: | 32,3m |
Šířka: | 6,06m |
Ponor: | 2,8m |
Výtlak: | 125t |
Plocha plachet: | 364m2 |
Výška stěžňů nad hladinou: | 25m |
Motor: | MAN D 2866 TE, 375 HP |
Nádrže na naftu: | 4t |
Nádrže na vodu: | 6t |
Max. posádka: | 37 mužů |
Volací znak: | OL5614 |
MMSI: | 270467000 |